Skipet CMA CGM Marco Polo

Hvis du er på jakt etter en original cruiseopplevelse har du nå sjansen til å mønstre på verdens nest største containerskip. Om bord på skipet vil du finne både bibliotek, lounge, svømmebasseng og treningsrom, i tillegg til mange andre flotte fasiliteter som du har tilgang til om bord på denne imponerende container-kjempen.

Det franske containerskip-rederiet CMA CGM tilbyr nemlig cruisepassasjerer, som ser etter et cruiseopphold helt utenom det vanlige, å sjekke inn på en av lugarene på verdens nest største containerskip CMA CGM Marco Polo. Det er en ekstraordinær og fantastisk opplevelse å oppleve verdens største hav. Du får også det beste fra klassiske cruise-opplevelser.

Enormt containerskip

 

  1. Cruise med verdens nest største containerskip
  2. Skipet frakter 16 200 stålcontainere
  3. Gigantskipet er fire fotballbaner langt
  4. Oppholdet om bord kan variere fra 2 til 85 dager og prisene varierer deretter

Rederiet for dette containerskip har siden år 2000 innredet alle skipene med passasjerlugarer med tanke på å kunne frakte helt vanlige passasjerer rundt hele kloden. Det er faktisk mange som benytter sjansen til å få seg en slik annerledes ferieopplevelse, et såkalt Cargo Cruise. Du legger opp reisen selv i samarbeid med CMA CGM.

CMA CGM Marco Polo er Storbritannia-registrert og verdens nest største containerskip, kun overgått av danske Maersks skip i «Triple E»-klassen som er fire meter lengre. Et cruise med CMA CGM Marco Polo byr på en unik opplevelse, normalt med start og slutt i europeiske havner, og underveis kan du oppleve noen av verdens største havner.

En unik mulighet

Selv cruiseopplevelsen på gigantskipet avviker kanskje en smule fra et ordinært cruise, er reiseruten i seg selv spektakulær: Du kan underveis besøke blant annet; Shanghai, Ningbo, Xiamen, Hong Kong, Yantian, Tanger, Port Kelang, Malta, Le Havre, Southampton, Bremerhaven, Hamburg, Rotterdam, Zeebrugge, Khor Al Fakkan (Emiratene), Jebel Ali og den vakre Suez-kanalen.

 

  • CMA CGM Marco Polo går i rundfart-trafikk mellom 15 byer
  • En annerledes cruiseopplevelse

Det blir sikkert en ganske så annerledes opplevelse å gå tur på dekk, blant 16 200 stålcontainere, enn på et vanlig cruiseskip. Suitene/lugarene er likevel som de vi kjenner fra ordinære cruiseskip, med bad, sittegrupper, tv og hav-utsikt. Med mange dager til havs er det god tid til avslapning i svømmebassenget eller på biblioteket.

Øko-containere med bambusgulv: I 2005 var CMA CGM den første fraktgruppen som utviklet og investerte i innovative bambusgulv-containere som oppfyller to mål: Å minimere bruken av trevirke fra verdifull primærskog og samtidig forbedre containerens tekniske egenskaper. I dag har konsernet fullført kjøpet av 50 000 bambus-containere, hvorav 25 000 er Light Steel-containere.

Mer miljøvennlig

 

  • Eko-Flor-containere er mye lettere enn vanlige containere, noe som reduserer drivstoff forbruket
  • Syntetisk harpiksgulv

Reefere-enheter med lav energi: CMA CGM har 26 000 spesialcontainere for forgjengelige produkter, som krever en energikilde og kjølemedier, utstyrt med motorer med lavere energiforbruk, noe som reduserer strøm og drivstofforbruk med opptil 75 %. Eko-Flor containere har ikke tregulv. Gulvet er istedenfor laget av en syntetisk harpiks som gir en rekke fordeler,

I fremtiden vil etterspørselen etter stadig renere fartøy for å transportere varer øke. Alle teamene til rederiet er involvert i denne prosessen, det være seg daglig stryingssett og forbedring av skipene som er i drift, eller utforming av fremtidige fartøy. Denne kundeservicetilnærmingen til konsernet er nå meget anerkjent og verdsatt høyt.

 

  • Marco Polo frakter mange forskjellige typer containere
  • Det blir lagt mer og mer vekt på det miljøvennlige innen containerskip

CMA CGM Marco Polo ble bygget av Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME) i Sør-Korea. Dette var den første av typen Explorer containerskip. Skipet var på den tiden det største containerskipet i verden, og var ansett som et teknisk mesterverk. CMA CGM Marco Polo er nok et skip vi vil høre mer om i fremtiden også!