Skipet OOCL Hong Kong

OOCL Hong Kong er som navnet tilsier registrert i Hong Kong i Asia. Det tok to år fra arbeidet med å bygge det historiske lasteskipet startet, den 24. desember 2015, til det ble ferdig levert i mai 2017. Skipet ble bygget av en av verdens største skipsverft, Samsung Heavy Industries i byen Geoje i Sør-Korea.

Skipet har plass til 21 413 containere, og gikk dermed forbi det danske containerskipet Madrid Mærsk da det ble bygget – som tidligere var det største containerskipet før OOCL Hong Kong ble ferdigstilt. Madrid Mærsk er 399 meter langt og har plass til litt under 1 000 container mindre enn OOCL Hong Kong.

Informasjon om produksjonen

 

  1. Skipet eies av Orient Overseas Container Lines.
  2. Registrert i Hong Kong
  3. Påbegynt 24. desember 2015
  4. Ferdigstilt 31. desember 2016
  5. Døpt 12. mai 2017
  6. Tatt i bruk etter dåpen i mai 2017
  7. Bygget av Samsung Heavy Industries

Eierne, Orient Overseas Container Lines, er et containertransportfirma fra Hong Kong. OOCL har kontorer i 70 land, med hovedkontor lokalisert i Hong Kong. Selskapet ble stiftet i 1947 som Orient Overseas Line. I 1969, begynte de som første asiatiske transportfirma å frakte containere over Stillehavet. Etter dette byttet de navn fra OOL til OOCL.

OOCL har til sammen 59 skip, som varierer i størrelse. Størrelsen på skipene blir målt etter hvor mange 20-fots containere de har plass til. Måleenheten forkortes til TEU. OOCL har skip som varierer fra 2 992 TEU til 21 413 TEU. To av skipene er såkalte is-klasse skip, og er spesielt egnet i ekstreme værforhold.

Store lasteskip

Det refereres til tre store skipsbyggere i Sør-Korea. Samsung Heavy Industries, som bygget OOCL Hong Kong er ett av disse tre. Med blant disse tre store er også Hyundai Heavy Industries Co, og Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering på listen. Disse tre store skipsbyggerfirmaene har byttet på å bygge de største skipene, som f.eks.:

 

  • OOCL Hong Kong: Samsung Heavy Industries (SHI)
  • OOCL Germany: SHI
  • OOCL Japan: SHI
  • Madrid Mærsk: Daewoo
  • Magleby Mærsk: Daewoo
  • Mærsk Honam: Hyundai

Det danske shippingfirmaet A.P. Møller-Mærsk, er et av OOCLs største konkurrenter. Med Madrid Mærsk som mistet sin plass som det største containerskipet da OOCL Hong Kong ble bygget, har Mærsk bygget seg opp som et stort transportfirma. Hovedkontoret deres ligger i den danske hovedstaden København. Firmaet har over 250 fartøy, som varierer fra containerskip til rigger.

MOL er et japansk konkurrerende firma, som blant annet har containerskipet MOL Triumph som hadde status som største containerskip før Madrid Mærsk tok den tittelen. MOL Triumph, er i likhet med OOCL Hong Kong bygget av Samsung Heavy Industries. Triumph er i dag det fjerde største containerskipet. MOL ble etablert i 1884.

Nøkkelfakta om OOCL Hong Kong

 

  • Lengde: 400 meter
  • Bredde: 59 meter
  • Dybde: 16 meter
  • Kapasitet: 21 413 TEU
  • Drivstoff: Diesel
  • Hestekrefter: 83 656 hk

OOCL Hong Kong, er drevet av en 11-sylinders totakts dieselmotor. Denne motoren genererer hele 83 656 hestekrefter. Dette gjør at OOCL Hong Kong har en toppfart på 21 knop, som tilsvarer 39 kilometer i timen. OOCL Hong Kong opererer i en marsjfart på 14,6 knop, som tilsvarer 27 kilometer i timen.

Som tidligere nevnt kan OOCL Hong Kong få plass til 21 413 20-fots containere. Hun var det første skipet til å passere 21 000 TEU. Containerne plasseres i 23 rekker, og i tillegg til containerne kan hun lastes med 14 904 kubikkmeter med drivstoff, noe som tilsvarer 14 904 000 liter.

 

  • OOCL United Kingdom
  • OOCL Japan
  • OOCL Scandinavia
  • OOCL Germany
  • OOCL Indonesia

De fem G-klasse skipene som nevnt ovenfor er søsterskipene til OOCL Hong Kong, og ble alle bygd samme året, og av samme skipsreder. Sammen med disse fem søsterskipene, seiler OOCL Hong Kong fra Øst-Asia til Nord-Europa. Ferden starter i Shanghai, og ender opp i Gdansk og Wilhelmshaven, før turen går tilbake til Shanghai. Rundturen tar 77 dager.